Workshop hos Annie Sloan



Jag har träffat Annie Sloan!

Nu är jag hemma igen från vår tripp till England. Jag hade faktiskt en ambition att skriva på resan men jag fick lov att lägga ner det. Jag hade så svårt att hitta ro och tid att skriva.

Vi hade en fantastisk resa, som alltid när vi startar husbilen och reser iväg så försvinner allt annat. Det är en märklig känsla, hemma är bara borta. Vi är fullt sysselsatta med att åka, kolla olika kartor, vägalternativ och campingplatser. Det är viktigt att ha ett mål och den här gången var det Oxford, workshop hos Annie Sloan.

Det var magiskt att kliva in i hennes lokaler, jag blev verkligen inte besviken. Allt är målat med Chalk Paint, såklart. Det är så otroligt inspirerande. Jag tog massor av bilder så att jag inte skulle glömma någonting. Var jag än vände mig fanns det roliga detaljer att titta på.



Jag fascineras av det enkla och snabba. Det enkla, lättsamma var det som fick mig att fastna för färgen från början. Det är ok att inte göra krävande underarbeten, börja med det roliga på en gång. Det syns i målningen när man lyckats släppa på ambitionen och bara gå på känsla. Det känns så otroligt viktigt, så många lager av prestationsångest och rätt eller fel som måste skalas bort för att det ska bli riktigt snyggt. Jag tycker att Annie Sloan uppnår precis det, nu har hon förstås otroligt mycket kunskap, utbildning och talang, men hon skapar lätthet och trivsel. Det känns som en lek och det har blivit mitt sätt att leka. Våga bara göra.

Workshopen som jag deltog i heter "The total Chair makeover" och det var just det den var. Vi klädde av stolssitsen inpå bara träramen för att sedan bygga upp den igen. Väldigt kul men svettigt och det krävdes riktigt hårda nypor. Själva stolen målade vi med Chalk Paint förstås.



Jag valde en jättefin stol med utskurna blommönster och svarvade ben.


Jag målade stolen med Primer Red och vaxade med vitt vax och så använde jag Gilding wax, bright silver. Till dynan valde jag ett linnetyg med en tryck ros.

Som vanligt var det svåraste att välja kulör och tyg och jag var inte riktigt nöjd med resultatet. Mitt knep är att gå ifrån ett tag och sedan komma tillbaka med nya ögon och titta. Oftast blir jag nöjd då när arbetet är avslutat och jag tagit en paus.


Efter en hel dag med hårt arbete var det dags att packa in stolen i plast och vika ihop arbetsbyxorna och återgå till semester. Det var inte så lätt att lägga all inspiration på hyllan tills vi kom hem. 

Förresten, Annie Sloan var lika fantastisk som jag hört att hon skulle vara. Närvarande, intresserad och framför allt karismatisk. Jag är väldigt glad att jag fick träffa henne.


Kommentarer

Populära inlägg